
Waar staat Dalton onderwijs voor?
Waarom Daltononderwijs? Kinderen vertellen:
Wij reizen graag de wereld rond, en leren onderweg van iedereen die wij tegenkomen. Dat doen wij door samen te spelen, te werken en te leren. Daarbij leren wij al jong wat zij zelf kunnen. Grote mensen noemen dit ook wel Dalton onderwijs . Maar hoe het ook heet, wij vinden het in elk geval een gave manier om veel te leren!

Verantwoordelijkheid/Vrijheid in gebondenheid
Elke school heeft natuurlijk regels. Die van ons ook. Maar binnen deze regels krijgen wij veel ruimte om te ontdekken wie we zelf zijn en wat we kunnen. We noemen dat vrijheid in gebondenheid. Je krijgt vrijheid om zelf je taakwerk te kiezen en te maken op de plekje dat jij het fijnst vindt, maar er zijn wel regels. Die regels zijn de ‘gebondenheid’. Ook leren we dat we verantwoordelijk zijn voor onze eigen keuzes. Elke keus die we maken, heeft namelijk een gevolg. Door zo te werken leren we dat we verantwoordelijk zijn voor ons eigen werk, en dat we al heel veel zelf kunnen.

Zelfstandigheid
Op onze school is elk kind uniek. We hebben allemaal een eigen manier waarop we het best leren. Onze leerkrachten helpen ons daarbij. Ze willen graag dat wij onze eigen talenten zo goed mogelijk ontwikkelen. Daarom werken we veel zelfstandig en moeten we een probleem eerst proberen zelf op te lossen.
Als dat niet lukt, mogen we natuurlijk altijd hulp vragen aan je leerkracht of nog beter, aan de kinderen in je groep. Het is handig om zelf problemen te leren oplossen. Zo kunnen we dat ook als we later grote mensen zijn.

Samenwerken
Samenwerken is op onze school een belangrijk woord. Wij zijn vormen met onze leerkrachten en ouders één team, waarin we veel van elkaar leren en goed naar elkaar luisteren. Daarbij is het belangrijk dat we de ander altijd de ruimte geven om te vertellen hoe hij of zij iets ziet. Soms is het ook nodig om elkaar te helpen. Iedereen heeft andere talenten. Door elkaar te helpen, leren we weer van elkaar.

Effectiviteit en doelmatigheid
Net als op andere scholen, wordt er op Ichthus hard gewerkt. Door goed te kiezen en te plannen mogen wij tijdens het zelfstandig werken onze eigen tijd indelen. En als je zelf kiest, is dat altijd een goede keuze, zeggen onze leerkrachten altijd. Samen met onze leerkrachten leren we hoe we zo goed mogelijk een bepaald doel kunnen halen. In Daltontaal noemen we dit ‘effectiviteit en doelmatigheid’.

Reflectie
We doen heel veel op een dag. Af en toe is het goed om ook eens rustig te kijken wat je allemaal hebt gedaan en hoe dat is gegaan. Dat noemen ze hier reflecteren. Het is alsof je jezelf in de spiegel ziet. Soms doen we dat alleen of met een maatje. Soms reflecteren we met zijn allen met onze leerkracht. En weet je, die vraagt ons ook wel eens of het beter of anders kan. En dat mag je dan op onze school gewoon zeggen. Ook onze leerkracht leert er iedere dag nog iets bij.
We gaan er graag over in gesprek
Vraag een gesprek met de directeur aan om te ontdekken of onze waarden bij uw kind passen.